Langtur på MC? Her får du våre beste praktiske tips!
Det er snart sommer og ferien nærmer seg. Toppen av lykke må jo være å få kjørt masse motorsykkel OG få se alt det fantastiske verden har å by på av natur og severdigheter. Vi har samlet mange gode tips til hva du trenger å huske på når du skal på langtur med MC/MC-ferie.
Dette bør du ha med deg på langtur / MC-ferie
- Reservenøkkel (Oppbevar separat fra de vanlige nøklene)
- Det kan være lurt å ha med lappesaker med luftpatroner slik at et lite dekkuhell ikke blir en unødvendig ødeleggelse for turen.
- Ta gjerne med et lite verktøysett slik at du kan fikse små problemer selv underveis.
- Husk å ha med regntøy og ekstra hansker i tillfelle regn. Dette er smart å pakke dette lett tilgjengelig.
- Ta gjerne med kjedespray tilfelle du ender opp med å kjøre mye i regn og/eller skal kjøre veldig langt. (De som har kjede på sykkelen).
- Ta med et lite førstehjelpssett. Det er både viktig og smart.
- Husk at det er påbudt å ha med gul vest. I mange land er det også påbudt med varseltrekant. Husk å sjekke reglene for landet du skal til.
- Når det gjelder klær osv, tenk gjennom hva det er du skal på turen. Dette vil hjelpe deg i pakkingen.
- Dersom du skal til utlandet, husk pass, europeisk helsetrygdekort og internasjonalt skademeldingsskjema.
- Husk alltid førerkort og vognkort. (OBS! Husk at førerkort app er ikke gyldig i utlandet)
Slik pakker du motorsykkelen
- Tunge ting pakkes i sykkelens senter, i tankveske og/eller i bag på passasjersete.
- Når du skal pakke sideveskene, pakk det tyngste i bunn, og pass på at sideveskenes vekt er nogenlunde lik.
- Pakk så lett som mulig og ta bare med det mest nødvendige. All vekt vil påvirke kjøreegenskapene, og det er nok morsommere å kjøre uten alt for mye bagasje.
- Husk å sjekke maksimal lastekapasitet på veskene dine. Det skal være oppgitt inni veskene. Sjekk også nyttelast i vognkortet ditt. Nyttelast er vekten du kan ha med inkludert vekten på en eventuell passasjer.
Se gjerne Givi sin videoguide om pakking av MC.
OBS! Det kan være lurt å sjekke bagasjen litt underveis. Sjekk at alle stropper sitter som de skal, at ting ikke har forskjøvet seg osv. Det er dessverre skjedd ulykker på grunn av bagasje som har flyttet på seg og løsnet. Sjekk stropper osv nøye.
Trenger du hjelp med bagasjeløsninger? Se gjerne på vår Givi guide for hjelp til å finne ut av bagasjeløsninger til din motorsykkel. Eller ta gjerne kontakt med oss.
Se over motorsykkelen før langtur / MC-ferie
- Sjekk dekkmønster og eventuelle skader på dekk.
- Juster lufttrykk på dekk. Når du drar på tur med passasjer og tung oppakning bør du ha litt mer luft i dekkene enn når du kjører solo.
- Sjekk bremseklosser og se at det er nok bremsebelegg til turen. Se også over bremsevæskenivået. Husk at bremsevæske bør byttes ca hvert 2. år. Slik velger du riktige bremseklosser
- Sjekk drev og kjede for skader og slitasjer. Sjekk også om kjede det er passe stramt. Smør eventuelt kjede dersom behov. Skal du på en lengre tur kan det være lurt å ha med en kjedespray.
- Sjekk oljenivå på motoren. Det er ingen grunn til å starte ferien med litt for lite olje.
- Juster dempere etter last.
- Sjekk at alle lys fungerer som de skal.
- Se over at det ikke er noen lekkasjer på motor, forgaffel og bremsevæskebeholdere.
Det er alltid morro å starte turen med en nyvasket og strøken sykkel. Synes du ikke?
NB! Husk at dersom du ønsker service hos et motorsykkel verksted før turen er det lurt å være tidlig ute.
Se over utstyret ditt
- Se over skruer på bagasjebrett og veskeholdere. Eventuelt om det er noen sprekkdannelser.
- Det kan være lurt å se over at kjøreutstyr og hjelm er i orden. Husk at et visir med mye riper ikke er like trygt i lav kveldssol eller i regnvær. NB! Har du en eldre hjelm kan det være vanskelig å få tak i nytt visir da da alle hjelm merker og modeller har ulike visir, så vær ute i god tid. Denne artikkelen gir deg noen tips til hvordan du kan kontrollere og vedlikeholde hjelmen din.
Da gjenstår det bare å finne ut hvor du skal. Trenger du noen tips til hvor du kan reise? Se vår artikkel om Hubriding i Norge.
God tur!