Dette må du være klar over når du tar ut motorsykkelen tidlig på våren!

Dette må du være klar over når du tar ut motorsykkelen tidlig på våren!

Publisert: | Sist endret:

Det nærmer seg en ny MC-sesong, og mange motorsyklister har allerede tatt ut eller kan nesten ikke vente med å få ut sykkelen etter det som føles ut som en uendelig lang vinterdvale. Tar du ut motorsykkelen tidlig, bør du være litt ekstra oppmerksom i starten.

Annerledes kjøreforhold

På våren bør man være ekstra oppmerksom på veibanen. Kald asfalt, sand, grus og skyggefulle partier kan fort bli svært skummelt for en motorsyklist. Før feiebilene har vært ute pleier vinteren å samle opp mye grus og sand i veibanen. Tipset er å følge mest mulig i bilsporene. Sand og grus pleier å legge seg i midten av veibanen og i ytterkant. Tørkede saltflekker kan også være skumle.

Selv om været er relativt bra på dagtid kan det fort være frost på natta og en kald veibane. Se opp for våte flekker som kan være islagt selv om veien ser ut til å være relativt tørr og fin ellers. Spesielt i skyggeområder kan det ligge igjen våte partier. Jeg har hørt en skrekkhistorie der en motorsyklist har kommet kjørende tidlig vår og plutselig står en person å måker all snøen fra gårdsplassen ut i veien. Intensjonen er god, han vil snøen skal smelte raskere, men det kan være livsfarlig for motorsyklisten som kommer rundt svingen.

Sist, men ikke minst, veiene kan ha fått seg en del søkk og sprekker (tælahiv) i løpet av vinteren og du bør være obs på flere hull og dumper i veien. Tidlig på våren har ikke alle veier rukket å få «vårpussen».

Som motorsyklist skal man alltid være oppmerksom på ting i veibanen, men på våren er det kanskje ekstra mye som gjør veien potensielt farlig.

Rustne motorsyklister

Mange overvurderer ferdighetene etter en «vinterpause». Begynn rolig og bli komfortabel på sykkelen igjen. Delta gjerne på et rustløser-kurs når de starter opp på våren. Eventuelt kan du trene litt på egenhånd før du gir deg ut på lange turer. Slalom, brems, unnamanøver og krypkjøring er fine ting å øve på for å få tilbake god-følelsen på motorsykkelen. Det viktigste er at du kjører forsiktig til du føler god-følelsen er på plass igjen.

Bilistene er ikke vant til å se motorsyklister

Husk å passe på deg selv, og ikke anta at noen andre gjør det. På starten av sesongen er motorsyklister litt uvant i trafikkbildet og alle motorsyklister bør til en hver tid være sikre på å bli sett. Dette gjelder jo hele året, men pass på å kjøre svært tydelig. Fart, plassering og tegn er viktige stikkord her.

Ha godt med lys dersom du kjører i mørket og bruk gjerne refleks. Vær også ekstra forsiktig ved lav sol. Mange tar på seg solbriller som er polariserende, slik at man ikke ser dammer, våte flekker, is osv. Polariserende solbriller kan også forstyrre synet gjennom visiret (den såkalte regnbue-effekten) og synet på GPS, og digitale instrumentpanel. Hjelm med innebygd solvisir er ikke polariserende. Mange bruker også hjelm med skygge.

Husk vårsjekken

Før du tar ut sykkelen, husk å ta en liten gjennomgang av luft i dekkene osv. Vårklargjøring er spesielt viktig dersom du ikke gjennomgikk en vinterklargjøring før du satte bort sykkelen. Les vår artikkel om vårklargjøring her.

Trenger du nytt batteri? Ikke fortvil, bruke et av våre kjøretøysøk for å finne batteri til din motorsykkel. Eller prøv vår batterivelger.