Kjøretips for motorsykkel på vinterføre

Kjøretips for motorsykkel på vinterføre

Publisert: | Sist endret:

De fleste motorsyklister setter bort sykkelen på vinteren, men det kan være både gøy og praktisk å kjøre på vinterstid. I tillegg vil jeg selv mene det er meget lærerikt å kjøre på utfordrende føre, noe som vil gjøre deg til en bedre motorsyklist. Hvis du vurderer å ta deg en tur på snødekt føre, har vi noen tips til deg.

Begynn forsiktig

Det aller første jeg vil si til deg som ønsker å prøve deg som vinter-motorsyklist, er å først teste deg selv og sykkelen. Med andre ord, ikke ta første turen på en kaotisk bilvei, men finn deg en tom parkeringsplass, en vei tom for biler eller lignende. Kjenn på hva forankringen din har å si for styringen av sykkelen og øv deg tilstrekkelig så du ikke blir anspent fordi du kjører på et nytt underlag.

Dekk

Med MC på vinterstid må det sies at det kan være greit å være skodd etter forholdene. En forutsetning for å kjøre trygt på vinteren er gode dekk.

Regelverk (se Forskrift om bruk av kjøretøy § 1-4):

Definisjon av vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer og skal være merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow» eller "Alpesymbolet".

Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel og traktor. (Det vil si at du lovlig kan pigge et "sommerdekk" med mer enn 3 mm mønster, men det er sjelden en god løsning). Det finnes vinterdekk med og uten pigger, så det er opp til deg hva du ønsker.

For kjøring i perioden 1. november til første søndag etter påske (Nordland og nordover: 16. november til 30. april) skal dekk uansett type ha minimum 3 mm mønsterdybde.

Lufttrykk:

Motorsykkel vinterdekk på snøføre/glatt underlag fungerer best på vesentlig lavere dekktrykk enn "sommerdekk". F.eks. en 125 ccm scooter som har oppgitt et dekktrykk i instruksjonsboken på 2,25 kg/cm2 (32psi) vil fungere godt på snøføre uten passasjer med Mitas vinterdekk med ca 1,65 kg/cm2 (ca 22psi).

Vinterføre krever mer tilpasset luftrykk enn sommerføre og du vil nok måtte prøve deg litt frem under forskjellige forhold da det ikke er noe fasit. Et godt utgangspunkt for å teste pleier å være ca 0,5 kg/cm2 under anbefalt trykk oppgitt i instruksjonsboken.

Kjører du sommerdekk på tørr og bar asfalt ved svært lave temperaturer bør du også vurdere å senke lufttrykket litt for å få litt temperatur på dekkene.

Bli sett

På vinteren er det mørkt mye av dagen og som motorsyklist kan du bli vanskelig å se dersom du ikke tar noen grep. Pass på å ha godt med lys (gjerne ekstralys) og husk reflekser (gjerne refleksvest). Kjører du med LED-lykter må du huske at snøen ikke smelter, og du bør stoppe regelmessig for å renske lyktene for snø/is.

Bekledning

Bekledning er viktig på vinterstid fordi en sjåfør som fryser er en dårligere sjåfør. I kulde gjelder det å kle seg for vann og vind. Her finnes det vindtett undertøy og vi anbefaler å ta en titt på bekledning for snøscooter som jo er beregnet for vinterkjøring.

For å være helt sikker på at du ikke kommer til å fryse på hendene anbefales varmeholker og styremuffer. Det finnes tykke hansker, men blir de for tykke kan det fort bli klumpete å kjøre med. Det er viktig at du klarer å opprettholde et løst og komfortabelt grep når du kjører. En stor universal vindskjerm er også ett godt altenativ mot kjølig vind og trekk.

Kjør forsiktig

På vinteren er det ekstra viktig å kjøre etter forholdene og ikke minst etter egen evne. Her er det en fordel å ha litt selvinnsikt når det kommer til ferdigheter. Igjen, test deg selv før du kjører ut på bilvei.

Ta pause med kortere mellomrom enn på sommeren: sjekk pedaler/hendler/bremser for nedising og få deg litt varme i skrotten.

Med tanke på at bilister ikke forventer motorsyklister i trafikken på vinteren kan det være greit å være ekstra påpasselig dersom du skal ut på bilveien på vinterstid. Ikke stå på retten din, men anta alltid at bilister kan gjøre feil, ikke ser deg osv. Det er deg det går utover dersom noe skulle skje.

Vedlikehold

Når du kjører motorsykkel på vinteren er det greit å vaske sykkelen ofte på grunn av mye salt. Smør også opp wire/kjede ofte. Generelt krever det litt mer vedlikehold dersom du kjører på vinteren.