Sjekk av kjede og drev

Sjekk av kjede og drev

Publisert: | Sist endret:

For at du i det hele tatt skal få kjørt motorsykkel trengs en drivlinje. Denne blir også slitt og må byttes innimellom. Hvor ofte dette må byttes avhenger veldig av kjøremønster, type sykkel og ikke minst vedlikehold. Noen kjede og drev går kun 8-10 000 km, mens andre som er flinke til å vedlikeholde kan fort kjøre 20 000 km før det må byttes.

Om du vil sjekke om ditt kjede og drev er innenfor kan dette sjekkes enkelt. Nedenfor noen punkter om hva og hvordan du skal sjekke samt noen vedlikeholdstips:

Sjekk:

  • Slakk på kjede sjekkes ved at du hever og senker kjedet for hånd på undersiden av svingarmen. Anbefalt slakk fra topp til bunn står i instruksjonsboka eller på en klistrelapp på svingarm eller kjedekasse. Trenger kjede og justeres, løsne bakhjulsbolten og juster på strammeskruene. Husk å juster like mye på hver side! Feiljustert kjede vil føre til at drivlinjen slites ut fortere og man vil også få endret sykkelens ergometri samt hyppigere dekkslitasje.
  • Om kjede er utslitt kan sjekkes på to måter. Du kan sjekke sideslakk på kjede på samme punkt som du sjekker om kjede er for slakt/stramt. Før kjede sideveis for å sjekke om det er slitt. Det er ingen regel for hvor mye slakk du kan ha sideveis, men slitte kjeder har unormalt stort sideslakk. Den andre måten du kan sjekke på er å ta tak i kjede med 2 fingre i en rett vinkel ut fra bakdrevet og bakover. Klarer du å se halvparten eller mer av tennene på bakdrevet når du trekker kjede bakover så er det modent for utskiftning.
  • Fordrevet kan være veldig innkapslet av deksler osv så da sjekker vi kun bakdrevet. Se på tennenes slitasje. Slitte drev har veldig spisse tenner, eller de får en «bølgeform» slik at tennene på drevet peker fremover.
  • Husk at du alltid skal bytte komplett pakke med for- og bakdrev samt kjede selv om kun en av delene er utslitt. Ett slitt drev vil ødelegge ett nytt kjede og motsatt

Vedlikehold:

  • Sjekk og juster slakk regelmessig.
  • Vask kjede godt med en myk børste/kost med ett rengjøringsmiddel som er beregnet for dette. IKKE bruk stålbørste eller en børste/kost med hard bust. Dette kan skade o-ringene i kjede.
  • Smør kjede oftere enn du tror. Det anbefales at man smører kjedet etter hver tur i regnvær og ca hver 1000km ellers. Husk at du skal smøre kjede når du parkerer for dagen og ikke rett før du skal ut å kjøre. Smører du etter endt kjøretur på varmt kjede, gir man kjedesprayen tid til å trekke godt inn og virkningen av kjedesprayen blir 100 %.
  • Smør godt når du først smører. Smør på innsiden av kjede for å hindre at sprayen slynges rett av under kjøring.