Oljeskift på MC
Går du med tanken om at du har lyst til å skifte olje og filter selv, men vet ikke helt om du tørr ta sjansen? Det er mye enklere enn du tror! De fleste motorsykler i dag har 12 000 km intervaller på oljeskift, men det anbefales at man skifter olje og filter hver 6 000 km.
Det første du bør gjøre er å gå til innkjøp av delene. Enkelt og greit trenger du:
- Oljefilter tilpasset for akkurat din motorsykkelmodell
- Olje. Intruksjonsboka kan hjelpe deg med riktig mengde du trenger til din sykkel. Husk at ikke all motorolje kan brukes! Motorsykler SKAL ha olje som er beregnet for motorsykkel.
- Ny pakning til avtappingsplugg.
- Oppsamlingskar for gammel olje. Husk at gammel olje er spesialavfall og må leveres på miljøstasjon.
- Oljefiltertang/avdrager/Oljefilterhylse
Følger du disse enkle stegene så går jobben som en lek og du kan være stolt over deg selv etterpå:
- Start motoren og la den gå seg varm slik at oljen blir tyntflytende.
- Skru av oljepåfyllingslokket og legg det på ett papir. Dette gjøres alltid først for å slippe at du skal glemme å fylle på olje hvis du blir forhindret med noe annet mens du holder på. Det er fort gjort å glemme!
- Lokaliser avtappingspluggen. Denne sitter på det laveste punktet på motoren, enten under eller inn fra en av sidene.
- Skru ut pluggen helt slik at oljen kan renne ut i ett egnet kar/bøtte.
- Rengjør tappepluggen og monter ny pakning. Noen tappeplugger har en liten magnet i tuppen som skal fange opp små metallpartikler slik at det ikke skal bli med rundt i smøresystemet. Husk å rengjør denne godt!
- Finn oljefilterets plassering og bruk egnet verktøy til å skru dette av. Oljefilteret kan være plassert på forskjellige steder. De fleste sykler har ett såkalt spin-on filter som rett og slett er ett filter som er skrudd rett inn i motoren. Andre kan ha innsatsfilter som er ett papirfilter som er plassert bak ett deksel på motoren.
- Skru av filteret og la hele motoren renne seg tom. Olje som renner langs motorblokk og over eksosanlegg bør tørkes vekk! Tørk også godt rundt der filteret sitter montert.
- Dypp en finger i oljen du har tappet og smør en tynn film med olje på o-ringen på fiteret før du skrur det på plass. Husk å trekke til med riktig moment!
- Skru fast tappeplugg med ny pakning. Husk moment!
- Fyll på ca 2dl mindre olje enn hva som står spesifisert og start opp motoren.
- La motoren gå ett par minutter før du stopper den.
- Peil olje. Noen sykler har egen peilepinne, mens andre har ett peileglass på siden av motoren hvor man kan se oljemengde. Husk at sykkelen skal stå rett når oljen peiles!
- Etterfyll evt. olje til riktig mengde.
- Skru på oljepåfyllingslokk
OBS! På enkelte sykler f.eks. BMW, har flere modeller en reservoartank som pumpen henter olje fra. Denne tømmes ikke via motorens tappeplugg, men må tømmes separat. Alternativt kan en sugepumpe benyttes til å tømme denne oljetanken.
Bruk modellsøk eller skiltsøk for å finne oljefilter til ditt kjøretøy. Se også vårt utvalg av olje her.
Tut og kjør!